Social Icons

piątek, 29 listopada 2013

Zasada kontrastu

Zasada kontrastu  polega na tym, że jeżeli druga z pokazywanych rzeczy różni się znacznie od pierwszej, to widzimy ją jako bardziej różną przez to, że uprzednio widzieliśmy tę pierwszą. Gdy podniesiemy najpierw lekką, a potem ciężką walizkę, to ta druga wyda się nam cięższa, niż wtedy, gdybyśmy wcale nie podnosili tej pierwszej. Zasada ta bardzo dobrze odnosi się nie tylko do ciężaru, ale do wszystkich innych wrażeń. Ładna kobieta – mniej ładna kobieta. Wyższa cena - niższa cena.
Jest to technika pewna, działająca niepostrzeżenie. Wykorzystywana przez praktyków społecznych – np. w technikach sprzedaży – kupując sweter i garnitur – najpierw sprzedawca doradzi kupno garnituru – droższej rzeczy, by potem sprzedać sweter, który przy garniturze nie będzie już taki drogi, podobnie z dodatkami – kupujemy ich znacznie więcej i droższych, jeśli ich zakup poprzedzi kupno drogiej rzeczy podstawowej. Także przy sprzedaży samochodów, najpierw podstawowy produkt, potem dodatki, ale po kolei, by nie kumulować ich ceny. Również w supermarketach czasami można zobaczyć dany produkt o wyższej cenie, a obok tańszy odpowiednik.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz