Social Icons

czwartek, 19 grudnia 2013

Kiedy wykonujemy pracę za darmo i o tym nie wiemy

Niektórzy po przeczytaniu tytułu mogli pomyśleć że w wpisie będzie o pracach dla studenta, dniu próbnym czy wolontariacie. Zamiast tego jednak dziś opiszę przykłady kiedy wykonujemy jakąś czynność dla kogoś innego (osoby, firmy, partii politycznej, organizacji) i nawet nie do końca zdajemy sobie z tego sprawę.

Jak skłonić zwykłych ludzi do posprzątania parku za darmo

Pewna firma wpadła na świetny pomysł jak wysprzątać park ze śmieci dzięki pomocy zwykłych przechodniów. W tym celu w koszach na śmiecie zamontowano czujniki ruchu, tak żeby wrzucony "śmieć" wydawał zabawny kilkusekundowy dźwięk spadania jak w kreskówce. W efekcie po wrzuceniu czegoś do kosza przechodzień był na tyle zaskoczony że od razu szukał kolejnego śmiecia, żeby móc go wrzucić do kosza i ponownie usłyszeć śmieszny odgłos. Ludzie mieli dobrą zabawę a park stał się czystszy :). Jak to wyglądało możemy zobaczyć na filmie poniżej:





Jak digitalizujemy książki w ogóle o tym nie wiedząc

Rejestrując się na forum, pisząc komentarz w portalu czy pobierając coś z Internetu często musimy wpisać tzw. kod CAPTCHA. Nie każdy jednak wie o tym że reCAPTCHA to jednocześnie doskonałe narzędzie, dzięki któremu miliony ludzi nieświadomie pomaga w usprawnianiu technologii OCR (system rozpoznawania zeskanowanego tekstu). 
Nawet najlepsze systemy OCR nie są w stanie rozpoznać 100% skanowanych wyrazów. Obecnie skuteczność tego typu programów kształtuje się na poziomie 90-98%, w zależności od wykorzystywanych algorytmów i jakości skanowanego tekstu. To oznacza, że przy tekście zawierającym 20 000 słów, wciąż od 400 do 2000 pozostaje do rozpoznania przez człowieka.
W związku z tym na Uniwersytecie Carnegie-Mellona w Pittsburghu, zastanawiano się jak szybko i małym nakładem sił można digitalizować książki i stare egzemplarze gazet. Tak powstał projekt reCAPTCHA. Mechanizm funkcjonowania jest w gruncie rzeczy bardzo prosty. Użytkownik musi przepisać dwa słowa podane przez program. W przypadku rozwiązania naukowców z Pittsburga, jedno z nich jest słowem kontrolnym (znanym przez system), natomiast drugie, to słowo nieprawidłowo rozpoznane przez moduł OCR.
Kolejność wyrazów jest losowa, natomiast ich jakość zbliżona, dlatego internauta nigdy nie wie, które z nich stanowi zabezpieczenie. Jeśli dane słowo, przez różnych użytkowników, zostanie trzykrotnie jednakowo zweryfikowane, wówczas system przesyła je do źródła jako rozpoznane. W przypadku kiedy trzej pierwsi użytkownicy nie podali jednakowo brzmiących odpowiedzi, wówczas wyraz prezentowany jest większej ilości osób, a decyzja o jego ostatecznym brzmieniu podejmowana jest na podstawie najczęściej pojawiających się odpowiedzi. Skuteczność tej metody wynosi ponad 99,5%, co przy ilości rozpoznawanych słów jest wynikiem imponującym.
ReCAPTCHA funkcjonuje od 2009 roku i w pierwszych 12 miesiącach od wprowadzenia udało się zdigitalizować całe 17 tysięcy książek. Szacuje się, że aż 200 milionów kodów zabezpieczających CAPTCHA rozwiązywanych jest codziennie przez internautów na całym świecie. Proces ten zajmuje około 10 sekund, co daje sumarycznie niebagatelną ilość zrealizowanych 150 tysięcy roboczogodzin, każdego dnia.

Gra Google Image Labeler

Swego czasu w Internecie funkcjonowała gra firmy Google, w której rywalizujący mieli za zadanie jak najszybsze przypisanie etykiet do zdjęcia. Przy okazji pomagając w wykonaniu żmudnej pracy opisywania zdjęć (dla lepszego znajdywania ich w wyszukiwarce).

Kiedy pomagamy politykom w kampanii wyborczej

Politycy stosują rozmaite metody żeby zdobyć elektorat. Internet skupiający miliony ludzi od dawna jest nieodłącznym narzędziem używanym w tym celu. Stąd prawie każdy polityk działa na Twitterze, YouTube'ie, Facebook'u, posiada własny blog itd. Jednak z pomocą często przychodzą także ich wyborcy, równie namiętnie udzielający się w sieci. Niektórzy ograniczają się tylko do komentarzy, inni z kolei tworzą całe blogi, strony, czy konta YouTube zazwyczaj o tematyce "anty" w stosunku do danej partii lub konkretnego polityka, co jednocześnie działa na korzyść jego przeciwnika politycznego. 
Politycy dobrze wiedzą jak podgrzać polityczne emocje w społeczeństwie zwłaszcza w czasie trwania kampanii wyborczej, wzbudzają w obywatelach takie uczucia jak: strach (np. przed jakąś ustawą którą proponuje przeciwnik polityczny), uczucia patriotyczne (np. odpowiednio prowadzana polityka historyczna, czy wzbudzanie obawy o los państwa), nadzieję (obietnice wyborcze), niechęć do przeciwnika (wyciąganie tzw. haków, kompromitujących faktów itd). 
W ten sposób nakłaniają obywateli aby poświęcili swój czas i wysiłek i "dla dobra ojczyzny" wsparli ich w walce o wygrane wybory.

1 komentarz:

  1. Ciekawe wpisy :)

    Jeżeli podoba Ci się mój blog to skomentuj lub zaobserwuj, a ja na pewno się odwdzięczę.
    zapraszam
    http://life-by-karolina.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń