Social Icons

niedziela, 26 lipca 2015

Medytacja - sposób na relaks i zdrowie

Słowo medytacja często nasuwa skojarzenie z religiami Dalekiego Wschodu jak buddyzm, taoizm, czy hinduizm. Jest jednak ona praktyką samodoskonalenia i relaksu, która nie musi mieć nic wspólnego z religijnością i duchowością. Każdy może ją stosować na własny użytek. Coraz większa liczba psychologów i naukowców potwierdza jej pozytywne skutki, jak np. Daniel Goleman, Paul Ekman, Richard J. Davidson, czy Andrew Newberg. Medytacja obniża poziom stresu, podnosi odporność organizmu, poprawia metabolizm, zwiększa zdolność do empatii, podnosi kreatywność i koncentrację.


Czym jest medytacja?

W zasadzie nie da się tego precyzyjnie ująć w słowa. To tak jak nie da się opisać smaku danej potrawy, jedynym sposobem żeby w pełni poznać ten smak to spróbowanie wspomnianego dania. Tak samo jedynie doznanie w praktyce medytacji pozwala w pełni poznać czym ona jest. W skrócie można powiedzieć że jest ona pewnym stanem umysłu, który polega na "zatrzymaniu działania". Tak jak zamknięcie oczu pozwala zatrzymać proces patrzenia, zatkanie uszu słyszenia, tak celem medytacji jest całkowite zaprzestanie jakiegokolwiek działania, łącznie z ... zaprzestaniem myślenia

Jak medytować?

Najtrudniejsze w medytacji jest jak można się domyślać zatrzymanie procesu myślenia. Pozornie wydaje się to niemożliwe, bo w końcu myślimy praktycznie cały czas. Główną barierą w osiągnięciu stanu medytacji jest ciągła werbalizacja dokonywana przez umysł. Jest to proces polegający na tym, że wszystko co widzimy nasz umysł automatycznie zamienia w słowa, np. widzisz drzewo więc myślisz "drzewo". Aby medytować musimy zatrzymać ten proces. Jeśli tego nie potrafimy, nasz umysł przestaje być naszym narzędziem działania, a staje się naszym panem. Medytacja polega na tym, że to ty jesteś panem, a twój umysł narzędziem, nie odwrotnie. Żeby to stało się możliwe musimy nauczyć się obserwować rzeczywistość, ale nie zamieniać tego w słowa. Przykładowo: jest wschód słońca, nie zdajesz sobie sprawy z przestrzeni pomiędzy widzeniem go a werbalizowaniem. Widzisz słońce, czujesz je … i natychmiast to werbalizujesz. Przestrzeń między widzeniem i werbalizowaniem zostaje zagubiona. Musisz zdać sobie sprawę z tego, że wschód słońca nie jest słowem. Jest to pewien fakt, pewna obecność. Umysł automatycznie zamienia doznanie w słowa, a te wchodzą między Ciebie a to doznanie. Aby móc osiągnąć medytację musisz nauczyć się dostrzegać przestrzeń między doznaniem a słowem, czyli moment tuż przed tym jak umysł zaczyna werbalizować dane doznanie. W myślach między każdym słowem znajduje się przestrzeń, gdyby nie było przestrzeni między słowem pierwszym a drugim, nie byłyby one dwoma słowami tylko jednym słowem. Gdy nie zauważasz przestrzeni między słowami istnieją tylko słowa i twój umysł nie może osiągnąć medytacji, z kolei gdy zaczynasz dostrzegać tę przestrzeń to słowa znikają, i twój umysł wchodzi w stan medytacji.

Proste techniki medytacji

Technik medytacji jest wiele, pozwolę sobie przytoczyć dwie naprawdę proste i łatwe do wykonania, wymagające poświecenia około kilkunastu minut czasu:

Liczenie oddechów
1. Usiądź w wygodnej pozycji, nie ma znaczenia czy siedzisz na krześle, na kanapie czy podłodze, ani czy siedzisz "po turecku" czy w innej pozycji, ważne żeby było Ci wygodnie
2. Zamknij oczy i zacznij swobodnie oddychać. Licz każdy swój wdech i wydech (wdech - 1, wydech - 2, wdech - 3, wydech - 4), gdy doliczysz do 12 zaczynasz liczyć od początku (wdech - 1, wydech - 2), jeśli się pomyślisz, również zaczynasz liczyć od początku
3. Skup się na liczeniu oddechów, jednak nie staraj się robić tego na siłę. Pozwól, aby twoje myśli swobodnie przepływały. Obserwuj je, jakbyś patrzył z okna na przechodniów. Nie biegnij za żadną, ale pozwalaj każdej spokojnie przejść. Nie kontroluj oddechu. Nie staraj się, by był szybszy czy wolniejszy. Sam z siebie zacznie się wydłużać, ty jednak nie staraj się o to, a jedynie licz ilość oddechów.
4. Gdy zauważysz pojawienie się jakichkolwiek myśli, odnotuj ten fakt i wróć do liczenia oddechów. Jeśli zwrócisz uwagę na określone odczucie w swoim ciele, skoncentruj się na nim, zanim zniknie. Następnie na nowo skoncentruj się na wdechu i wydechu oraz na liczeniu oddechów.

Mantra
1. Usiądź wygodnie
2. Zamknij oczy i weź kilka głębokich oddechów
3. Powtarzaj sobie w myślach wybrane słowo lub sylabę, uniwersalną "mantrą" najbardziej rozpowszechnioną na świecie jest "OM", jednak to może być jakiekolwiek inne słowo, ważne żeby miało przyjemne brzmienie
4. Gdy zaczniesz myśleć o czymś innym, uznaj ten fakt i ponownie skoncentruj się na swojej mantrze. Jeśli do Twojej świadomości dotarł jakiś sygnał z ciała, uznaj to odczucie i wróć do powtarzania mantry. Nie musisz niczego robić na siłę. Pozwól, by odpowiedni rytm znalazł się sam.

2 komentarze:

  1. Bardzo pomocny post. Medytacja bardzo się przydaje w dzisiejszych, stresujących czasach. Mnie na pewno by się przydała :)
    Pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdemu by się przydała zapewne, również Pozdrawiam :)

      Usuń