Social Icons

sobota, 9 marca 2019

Pętla nawyku

Przełamanie nawyku jest bardzo trudną sprawą. Ale istnieją podparte naukowymi badaniami metody jak tego dokonać. W tym celu należy zrozumieć na czym polega tzw. pętla nawyku, opisana w książce "Siła nawyku" - Charles Duhigg.

 

Pętla nawyku - części składowe

Na pętlę nawyku składają się następujące części:
  • Wskazówka - wyzwalacz, który uruchamia nawyk
  • Zwyczaj - działanie nawykowe
  • Nagroda - uczucie towarzyszące nawykowi (przyjemność, ulga, zmniejszenie stresu itd.)

Na przykładzie nawyku podjadania słodyczy między posiłkami pętla nawyku wygląda przykładowo tak:
  • Wskazówka - jest godzina między 14.00 a 15.00
  • Zwyczaj - zjedzenie słodyczy, jak zwykle o tej porze dnia
  • Nagroda - rozładowanie stresu

Złota zasada zmiany nawyku

"Aby zmienić nawyk musisz zachować starą wskazówkę i dostarczyć starej nagrody, ale pomiędzy wstawić nowy zwyczaj".

W nawiązaniu do przykładu, który podawałem wcześniej, przyczyną sięgania po słodycze przed obiadem jest chęć rozładowania stresu w danych godzinach dnia, np. spowodowana chęcią odreagowania stresującego dnia pracy. Żeby zmienić ten nawyk, w miejsce zwyczaju można wstawić coś innego, mniej szkodliwego dla zdrowia, wagi itd. np. słuchanie muzyki. Wówczas nowa pętla nawyku będzie wyglądała następująco:
  • Wskazówka - jest godzina między 14.00 a 15.00
  • Zwyczaj - słuchanie muzyki
  • Nagroda - rozładowanie stresu